Māksla saņemt un sniegt konstruktīvu kritiku

Māksla saņemt un sniegt konstruktīvu kritiku

Kritika ir jutīgs temats, jo sevišķi darbavietā. Parasti cilvēkiem nepatīk kritika, tomēr atgriezeniskā saite ir iespēja pilnveidoties. Neatkarīgi no tā, vai esi vadītājs vai darbinieks, svarīgi ir spēt gan izteikt, gan saņemt kritiku. Ja to dara pareizi, var uzlabot sadarbību un savstarpējo izpratni par darba situācijām. Konstruktīva kritika ir vērtīgs instruments pozitīvu pārmaiņu veicināšanā gan personiskā, gan organizācijas līmenī.

Kas ir kritika?

Kritika ir emocijām apvīts vārds, kas lielākajai daļai cilvēku nesaistās ne ar ko patīkamu. Tas nemaz nav dīvaini, jo kuram gan patīk, ka viņu kritizē? Saskaņā ar zviedru valodas vārdnīcu, kritika nozīmē uzbrukt kādam, norādot uz viņa kļūdām un neprecizitātēm. Otrā interpretācijā teikts: nopelnu un trūkumu novērtējums. Tas nozīmē, ka kritika var būt arī atzinīga. Vārdu sakot, kritika ir viena vai vairāku cilvēku vērtējums par cita darbu, jaunradi vai sniegumu. Kritika var būt gan pozitīva, gan negatīva. Mūsdienās vārda “kritika” vietā bieži vien tiek lietots apzīmējums “atgriezeniskā saite”, jo lielākā daļa cilvēku to uztver kā draudzīgāku.

BUJ

Konstruktīva kritika sniedz atgriezenisko saiti par veikumu vai rīcību, lai cilvēkam dotu iespēju pilnveidoties. Savukārt kritizēšana bieži vien saistās ar negatīviem komentāriem par sniegumu, rīcību vai viedokli, nesniedzot norādes, kā panākt uzlabojumus.
Kritizē rīcību, nevis cilvēku. Dalies savos novērojumos un paskaidro, ko var uzlabot. Sniedz atgriezenisko saiti regulāri, ne tikai tad, kad rodas problēmas. Tas var palīdzēt radīt nepārtrauktu uzlabojumu kultūru.
Konstruktīva kritika ir vērsta uz rīcību vai sniegumu, nevis uz cilvēku. Tās mērķis ir palīdzēt cilvēkam uzlabot savu darbu un pilnveidoties.
Konstruktīva kritika ir vērsta uz rīcību vai sniegumu, nevis uz personu. Tās mērķis ir palīdzēt personai uzlabot savu darbu un veicina pozitīvu darba vidi, kurā darbinieki jūtas iedrošināti un motivēti turpināt pilnveidoties.
Konstruktīva kritika ir atgriezeniskās saites veids, kas cilvēkam dod iespēju pilnveidoties. Dalies savos novērojumos un paskaidro, ko var uzlabot. Sniedz atgriezenisko saiti regulāri, ne tikai tad, kad rodas problēmas. Tas var palīdzēt radīt nepārtrauktu uzlabojumu kultūru.
Kritizē rīcību, nevis cilvēku. Dalies savos novērojumos un paskaidro, ko var uzlabot. Sniedz atgriezenisko saiti regulāri, ne tikai tad, kad rodas problēmas. Šāda rīcība var palīdzēt radīt pozitīvu darba vidi.
Ja darbā jūti pret sevi sliktu attieksmi, vari iesniegt sūdzību Līdztiesības ombudam (LO). Darba devējam ir arī pienākumi saskaņā ar Darba likumu. Cita starpā darba devējam ātri jāsniedz palīdzība un atbalsts iebiedēšanas gadījumā.
Latviešu valodā ir vairākas piemērotas alternatīvas, ko var izmantot vārda atgriezeniskā saite vietā: atsauksmes, atbildes, viedokļi un komentāri.
Atgriezeniskā saite sniedz apstiprinājumu, ka padarītais darbs ir pamanīts, ko var uztvert pozitīvi. Ja atgriezeniskā saite ir dabiska darba sastāvdaļa, tas var uzlabot darbinieku mijiedarbību, un var pieaugt izpratne citam par cita redzējumu.
Tiem, kuriem ir grūtības saņemt kritiku, bieži vien ir zems pašvērtējums. Pat ja kritika tiek veltīta darba metodēm, viņi to var uztvert kā savas personas kritiku, kas liek justies slikti.
Sagatavojies un pieraksti skaidrus argumentus par lietām, kuras, tavuprāt, nedarbojas. Risini tikai tos jautājumus, kas ietekmē tavu darba situāciju. Ieplāno tikšanos un izklāsti kritiku privāti.

Saņem AJ jaunumus savā e-pastā

Mēs Tev nosūtīsim informāciju par īpašajiem akcijas cenu piedāvājumiem, jaunākajām precēm un praktiskiem ieteikumiem telpu iekārtošanai!
Pieraksties mūsu jaunumu vēstulei šeit!
Lūdzu, uzgaidi...
*Nospiežot pogu Nosūtīt, apstiprinu, ka piekrītu privātuma politikai.