Ekomarķējumi: kas ir ekomarķējuma sertifikāts un kāpēc tas tiek lietots?

Ekomarķējums ir uzticams veids, kā patērētāji un uzņēmumi var identificēt videi draudzīgākus produktus. Pieaugošā interese par ilgtspēju un atbildīgu patēriņu ir veicinājusi ekomarķējumu nozīmes pieaugumu dažādās nozarēs. Uzzini, kas ir ekomarķējums, kāpēc tas ir svarīgs un kā to atpazīt Latvijā.

Kas ir ekomarķējums?

Ekomarķējums ir neatkarīgi piešķirts sertifikāts, kas apliecina, ka produkts atbilst noteiktiem vides aizsardzības, kvalitātes un ilgtspējas standartiem. Tas tiek piešķirts pēc stingras izvērtēšanas, analizējot produkta ietekmi uz vidi visā tā dzīves ciklā – no izejvielu iegūšanas līdz utilizācijai. Ekomarķējumi palīdz patērētājiem vieglāk atpazīt ilgtspējīgas izvēles.

Kāpēc ekomarķējums ir svarīgs?

Gan uzņēmumi, gan patērētāji arvien biežāk pievērš uzmanību tam, kā viņu izvēles ietekmē vidi. Klimata pārmaiņas, dabas resursu izsīkšana un pieaugošā vajadzība pēc ilgtspējīgiem risinājumiem ir izvirzījušas vides jautājumus uzmanības centrā. Tieši šeit būtisku lomu spēlē ekomarķējumi – tie kalpo kā skaidrs, uzticams un pārbaudīts signāls par to, ka konkrēts produkts ir videi draudzīgāks nekā citi līdzīgi produkti.
 
Ekomarķējums sniedz būtisku informāciju par produkta ietekmi uz vidi visā tā dzīves ciklā. Tā ir iespēja arī ražotājiem un tirgotājiem demonstrēt savas vērtības.
 

Ekomarķējuma nozīme izpaužas vairākos aspektos

  • Vides aizsardzība
  • Uzticamība
  • Konkurētspējas priekšrocība uzņēmumiem
  • Sociālā atbildība 

 
Latvijā atpazīstamākie ekomarķējumi

Latvijā bieži sastopami gan starptautiski, gan vietējie ekomarķējumi, kas palīdz patērētājiem izvēlēties videi draudzīgākus produktus:
  • ES bioloģiskās lauksaimniecības marķējums
  • Nordic Swan (Ziemeļu gulbis)
  • Latvijas eko produkts
  • FSC
Svanen
Svanen
Möbelfakta
Byggvarubedömningen

Ilgtspējas standarti mēbeļu izstrādē un ražošanā

Globālie pētījumi ilgtspējas jomā rāda, ka līdz pat 80% no produkta ietekmes uz vidi tiek noteikts jau tā dizaina posmā. Tas nozīmē, ka būtiskākie lēmumi par produkta ilgtspēju — cik ilgi tas kalpos, cik viegli to varēs salabot, apkopt vai pārstrādāt, kā arī cik daudz atkritumu tas radīs — tiek pieņemti vēl pirms produkta izgatavošanas.
Jaunu produktu izstrādē īpaši svarīga ir produktu dzīves cikla novērtēšana (LCA), kas sniedz faktos balstītu ieskatu par produkta ietekmi visos tā pastāvēšanas posmos — no izejvielu iegūšanas līdz utilizācijai.
 
LCA palīdz dizaineriem un uzņēmumiem pieņemt pamatotus lēmumus, kas samazina produkta negatīvo ietekmi jau no paša sākuma – vai pat pirms produkta nonākšanas pie patērētāja. Lai šos lēmumus padarītu pārskatāmus un starptautiski salīdzināmus, būtiska loma ir arī uzticamiem standartiem, piemēram, tiem, ko izstrādā Šveices Standartu Institūts (SIS). Šie standarti ne vien sekmē kvalitātes un vides prasību ievērošanu, bet arī veicina uzņēmumu konkurētspēju globālajos tirgos, nodrošinot atbilstību starptautiskām ilgtspējas normām.