Padomi klašu telpu iekārtošanai skolēniem ar mācīšanās traucējumiem

Padomi klašu telpu iekārtošanai skolēniem ar mācīšanās traucējumiem

Uzsākot skolas gaitas, bērni saskaras ar jaunām un augstākām prasībām, kas bieži vien ir nepiemērotas bērniem ar hiperaktivitāti, autismu un disleksiju utt. No bērniem tiek gaidīta atbilstība skolas standartiem, kas tikai vairo stresu un pastiprina viņu simptomus. Izvēloties citu pieeju un pielāgojot skolu audzēkņiem ar neirālās attīstības traucējumiem, vari veidot labāku skolu ikvienam.

Papildus skolēnu soliem klasē vajadzētu būt arī:

  • galdiem, kas izkāroti grupās un paredzēti kopīgam darbam;
  • vietām individuālam darbam;
  • pulcēšanās vietai;

Mēbeles, kuras vajadzētu iekļaut parastā iekārtojumā kopā ar galdiem un krēsliem - piemēri:

  • pārvietojamas grīdas starpsienas
  • krēsls ar apaļu kāju
  • austiņas
  • velotrenažieris, kāju šūpoles

Praktiski padomi par skolēniem ar neirālās attīstības traucējumiem pielāgotu skolu

  • Pieraksti darba plānu. Izskaidro konkrētās nodarbības mērķi un uzdevumus, lai skolēns zinātu, cik daudz no viņiem tiek gaidīts un cik ilgi tas būs jādara.
  • Uzturi kārtību. Studentiem ar neirālās attīstības traucējumiem patīk, ka viss atrodas savās vietās. Skaidri apzīmēta mantu novietne mazina nekārtību. Lietas, kas izmētātas visapkārt, var novērst uzmanību, bet, ievietojot tās attiecīgajās atvilktnēs, vizuālo trigeru ir mazāk.
  • Izveido konkrētam mērķim paredzētas sēdvietas. Ir grūti nesēdēt kopā ar draugiem, pat ja tas traucē gan paša, gan visu pārējo darbam. Pastāv arī risks, ka būs jāsēž vienam. Tāpēc ļaujot skolotājam izlemt, kur katram skolēnam jāsēž, raizes tiek samazinātas līdz minimumam.

BUJ

Skolēniem ar neirālās attīstības traucējumiem pielāgotā skolā ir tādi apstākļi kas ļauj skolēniem apgūt zināšanas atbilstoši prasībām un attīstīties neatkarīgi no neirālās attīstības traucējumu diagnozes. Gan fiziskā vide, gan pedagogi ir piemēroti skolēniem, kuriem nepieciešama palīdzība, lai tiktu galā ar visu skolas dienu vai koncentrētos stundām.
Cilvēkiem ar neirālās attīstības traucējumiem ir grūtības
  • Koncentrēties
  • Saglabāt uzmanību
  • Mijiedarboties ar citiem cilvēkiem
  • Izprast sociālos kodus
  • Mācīties un atcerēties iemācīto
  • Grūtības ar motoriskajām prasmēm
  • Grūtības izpausties runā un rakstos
  • Plānot un kārtot
  • Atšķirt svarīgo no mazsvarīgā
  • Kontrolēt impulsus
Hiperaktivitāte, uzmanības deficīts, pilna spektra autisms, Tureta sindroms, obsesīvi kompulsīvi traucējumi un runas un valodas traucējumi, piemēram, disleksija un diskalkulija. Bieži sastopama kovariācija, t.i., vairākas diagnozes vienlaikus.
Hiperaktivitāte ir visizplatītākā neirālās attīstības traucējumu diagnoze, tai seko autisms (pilna spektra) un Tureta sindroms.